S Liborem bude sranda a je to parťák do nepohody...
Cesta z Olomouce na poloostrov Rybačij. Na této stránce je stručný cestovní deník naší posádky.
pátek 9. září 2011
Jak to celý vzniklo...
čtvrtek 8. září 2011
19.8.2011 - Domů!!!
Ve čtyři ráno nás Irča budí, máme nechystaný kafe, snídani a plán cesty k přístavu. Balíme se, loučíme a vyrážíme do Helsinek.
Kolem půl osmé jsme tam a hledáme přístav. Několikrát se pro jistotu ptáme domorodců. Vždycky ochotně poradí.
Naloďujeme se těsně před osmou a jen asi s pětiminutovým zpožděním vyplouváme.
Užíváme si ruch na lodi i nezvyklé prostředí (ve skutečnosti je trajekt něco jako nonstop herna s obchodem).
Dál už nás čeká jen nonstop cesta různě kvalitními cestami - ty nejhorší s nejbezohlednějšími řidiči jsou v polsku - a v sobotu ráno jsme doma...
18.8.2011 - Porucha na autě
Ráno, nebo spíš dopoledne se probouzíme a chystáme se k odjezdu. Rozloučíme se s naším hostitelem i s Moskevčany kteří nás doprovázeli na cestě sem a vyrážíme.
Musíme projet přez Zapolarnyj, Pechengu a dostat se na Norské hranice.
Celá tato oblast má bohatou válečnou historii - o tom svědči spousta pomníčku u cest i zbytky zákopů.
Cestou jsme zastavili stopaři - klučina s autem chtěl odtáhnout k benzínce - tak jsme ho zapřáhli. Ale v nejbližším městě žádná nebyla a vzdálenosti mezi městy jsou tu na severu trošičku větší. Vzali jsme ho do dalšího - nakonec s náma jel přes padesát kilometrů.
V Zapolarnem jsem natankovali také a jdem se podívat do obchodu - ať taky něco dovezem domů. Když chcem dát nákup do kufru, nějak se do něj nemůžem dostat. Zasekl se zámek. No nic, nevadí. Jedem.
Přijíždíme na checkpoint (výjezd z vojenské oblasti ve které jsme - vyznačuje se to tu tím že na jedno město je pět vojenských základen), voják kontroluje papíry, nahlíží do auta, ......a chce otevřít kufr.
Snažime se vysvětlit i ukázat že to nejde a už jsme v odstavném prostoru.
Přichází druhý voják, který umí trochu engliš a vysvětluje že ten kufr vidět musí, že on by nás klidně pustil ale že všude jsou kamery. Vysvětluju mu že to nejde, tak on zkouší volat do servisu. Volal kvůli nám snad pěti lidem, někteří mu volali zpět, pak veliteli... Výsledek - potřebuju vidět kufr a servisy jsou zavřený.
Obvolávám kluky doma co by mohli mít s podobnejma průserama zkušenosti, ale nakonec jsme prostě rozebrali interiér.
Voják se podíval, řek OK a ať to nedáváme dohromady, že na hranicích to budou chtít vidět taky. Jedem na hranice. Pohoda. Papíry máme v pořádku, co už se může stát...
Ouha - něco k proclení? Alkohol -ne, Palivo- ne A co máte v těch kanistrech - Naftu. Sundat a dovnitř. Prej že není problém vozit naftu přes hranice...
Holka - celkem pěkná, usmívá se, červená je jak sovětská vlajka, mi anglicky vysvětluje, že podle celního zákona se může vozit 10l nafty na osobu. A že jsme spáchali celní přestupek.
A že se té nafty musíme nějak zbavit jinak nás nepustí. A fungujou do jedenácti a je sedum. Že nám s tím nějak s kámoškou pomůžou. Choděj a ptají se ostatních co projížděj, jestli nechtěj naftu. A mají z toho docela srandu.
Tak jsme rozdali skoro 60 litrů za tři hodiny a můžeme jet. Bydlet blíž tak si na tu červeno snad vemu telefon.
Projíždíme k Norům, ti se mrknou na pasy, čekáme že budou taky prohlížet auto - jo už de voják - a zapadl do baráku, jen nás pozdravil. Závora zvednutá, nikdo si nás nevšímá, tak jedem.
Je za deset jedenáct. Za chvilku mají padla.
Nasadili jsme tempo a hrneme se Norskem pak i Finskemco to jde ať už jsme u Irči - jedem celou noc, jen si musíme dávat pozor na soby, protože ti blbci se motají po cestě fakt v nejnevhodnějších místech.
Projíždíme polární kruh ve Finsku (vypadá to tam líp než v Rusku, ale je noc a tma tak to moc na focení není) a někdy dopoledne přijíždíme na místo srazu s Irénkou. Ta si nás vyzvedává a my si dáváme po dvou týdnech první pořádnej oběd - skvělou koprovku a sprchu - fantazie! Koupání v jezerech je sice fajn, ale sprcha je sprcha.
Večer sedíme u pivka, grilujem, kecáme a je nám dobře. Navíc je Irísek poklad a zařídil nám na ráno trajekt za super peníze. Spaní v peřinách je taky super.
17.8.2011 - Revda, Murmansk, Rybačij
Nestíháme. Pekelně nás tlačí čas. 20.8. chceme být v Olomouci a ještě jsme nedojeli ani do Murmansku. Sice už je to kousek a najíždíme na M18ku ale žene nás čas.
Rozhodli jsme se s Liborem že v Murmansku se oddělíme od zbytku skupiny a budem pokračovat na Rybačij sami aby jsme tam dorazili ještě dnes - klidně v noci (stejně je pořád světlo) ale ať tam jsme.
V Murmansku na benzínce nám Pavel dává poslední instrukce a situační plánek Rybačij i s vyznačenýma cestama a zajímavostma. Loučíme se s klukama, nabíráme plnou a vyrážíme.
Prokličkujem Murmanskem, přejedem most a ujíždíme co to jde (je už pět odpoledne) na sever.
Když vjíždíme na Rybačij, máme trochu problém najít správnou cestu, potkáváme Jeepa s ruskýma značkama a jdem se zeptat s naší mapou na cestu - lidi v autě jsou na tom stejně jako my - taky neví kudy a jedou tam kam my - dvě holky a kluk z Moskvy. Jedem se do nedaleké osady zeptat spolu a zbytek cesty nás následují.
Dál jedem několika brody a po pláži Beringova moře, objedem celý poloostrova až nakonec na horizontu zahlédnem kopule radarové stanice. Jsme na místě. Projedem kolem, uděláme pár fotek a jdem si udělat večeři.
Je krásně slunečno a asi deset večer.
Během procházky přijelo ještě jedno auto - dodávka s Ruskou rodinkou a začínáme se naší mizernou ruštinou bavit.
Mají srandu z naší mapy a obdivují náš smyslo pro orientaci že jsme tam podle toho dojeli.
Zvou nás ke stolu a následuje pohoštění. Pohoda. Okukujem dalekohledem Norské majáky, snažíme se zahlédnout v moři velrybu... Marně.
Kolem druhé ráno když se aspoň trošku sešeřilo a začíná svítat jdeme spát.
15.8.2011 - Kolem Umbozera
V Umbě se stáčíme na sever a jedem něčím co je značené jako silnice ale má to s ní společné jen to že na tom nejsou stromy průběžně na sever podél pobřeží Umbozera - největšího jezera v oblasti.
Tento úsek cesty mi nějak splynul protože nebyl ani čas si z něj dělat průběžně poznámky ani pořádně fotit. Terén byl poměrně náročný takže máme plné ruce auta a nezáživný takže není ani moc co fotit, až na pár vyjímek - jako například když se před námi z ničeho nic objevila letištní plocha.
Většinu času jsme strávili mezi někdejší slavnou Murmanskou dráhou a Umbozerem a po dvou dnech kodrcání dojeli do Revdy s téměř prázdnou nádrží.
14.8.2011 - Začí těžký terén.
Ráno pokračujem zpět do Umby a tam se stáčíme k severu. Cesta se rychle zhorší na něco jako polňačka. Zatím to de.
Přijíždíme do vesnice a rozhodujeme se kudy dál. Kluci jeli loni jednou cestou a ta nebyla nic moc. Tak pojedem tou druhou. Po asi kilometru jsme v bažinách a Pavel ktereý vede skupinu zapadl. Na druhý pokus projel. Druhý auto taky na laně. Třetí -Discovery- projel, jsem na řadě. Mám nejnižší auto, do bahna nejnevhodnější gumy, no co, vykoupu se v blátě když budu navazovat lano.
Řadím redukci, uzávěrku a s minimem plynu se pouštím do černé vody. Drobek překvapil a projel.
Čekáme na posledního Defíka - zapadl. Chvilka čekání jestli se nevyhrabe a stejně si namočím nohy. Navazuju lano - abych ho vytáhl.
Ujedeme deset metrů a je tu další na chlup stejnejná bažina. Kam jsem se to dostal!!! ??? Čas ubíhá a my se soukáme přes bažiny a brody rychlostí 0Km/h. Ještě je to zábava, ale už jsme unavení.
Kolem deváté přijíždíme k mostu který je mi povědomý z loňských fotek od kluků. Nalevo jezero, napravo řeka. Tady se utáboříme. Nádherný místo.
Najím se a jdu rybařit - dvakrát jsem to pověsil, napotřetí i utrhl, tak na to kašlu. Zkoušíme to tři, nikdo nic. Pak přijeli dva místní a během 20ti minut mají asi pstruha jak předloktí.
Dám si radši pivo a jdu spát.
13.8.2011 - Jako v Austrálii!
Vyrážíme na další cestu - tentokrát na východ podé pobřeží Bílého moře. Nějakou dobu jedeme po silnice, kde taky potkáváme Petra s Camelkou kterej jede stejnou trasu v protisměru a vyrazil o týden dřív. Chvilku podiskutujem nad mapout, proberem zážitky a pokračujem v cestě. Kousek za Umbou se silnice změní v prašnou cestu. Jedem v kilometrových rozestupech a stejně vidíme jen na pár metrů. Ten kdo jede první do vysílačky hlásí auta v protisměru, ať můžem uhnout.
Scenérie jsou nádherný, prach má červenou barvu jako ve filmech z autrálie.
Na konci nás čekají písečné duny v Kuzomenu u ústí řeky Varzugy, kde cesta končí u přívozu. Uděláme pár fotek, zablbnem si v písku otáčíme se a jedem zpět.
Opět máme nádherné tábořiště.
12.8.2011 - Na sever!
Je tu další den a my vyrážíme na cestu. Dnes budeme doslova polykat kilometry. Čeká nás jen zastávka na polárním kruhu. Cílem dnešního dne je Kandalakša.
Zatm jsme překvapení z kvality ruských cest. M18 je ve výborném stavu. A to co není, to se spravuje. Jedeme buď po dobrém asfaltu, novém asfaltu, nebo staveništěm.
Příroda kolem cesty je fantastická. Jsou tu nádherné lesy, jezera a močály.
Zastavujeme se na polárním kruhu, uděláme si pár fotek a pokračujem v cestě.
Kolem páté hodiny přijíždíme do Kandalakši. Toto město má bohatou válečnou historii. Škoda že není víc času. Natankujem a jedem hledat tábořiště u Bílého moře.
Má dorazit i zbytek expedice - další tři auta. Nacházíme krásné místo u moře, ale dost používané, tím pádem skoro bez dřeva. Naštěstí mám v autě Libora...
11.8.2011 - Objíždíme zajímavosti po cestě
Ráno vstáváme poměrně brzy a vyrážíme na další cestu - co taky na skládce. Chceme navštívit Lodejnoje pole a Kirovsk.
Pavel má nepotvrzenou informaci že v Lodejnom poli je vystavená atomová ponorka a to stojí za návštěvu.
Po příjezdu na místo jsme našli v přístavu jen výletní parník “Karel Marx”. Škoda. Ponorka je asi jinde. Pod mostem přes kanál si děláme oběd a pokračujem do Kirovska, kde je prý jeden z největších válečných památníků.
Chvilkama prší, cestou vidíme několikrát duhu. Tu jsem za těchto pár dní viděl víckrát než za posledních 10 let.
V Kirovsku chvilku hledáme památník a pak (pod dálnicí, u výjezdu z města) se nám jej povede najít. Je fakt monstrózní. Osum tanků a nějaká budova. Plus tank na podstavci. U nás by se tomu říkalo muzeum, tam je to památník.
Po vyfocení a přelouskání popisek pokračujem v cestě a začínáme hledat tábořiště. Pavel sjel několikrát z M18ky ale našel zase jen skládky, ale potřetí pokračoval v cestě a po třech kilometrech lesem našel místo jako z pohádky. Na noc zůstanem tady.
Borový les, na zemi obrovská vrstva mechu, brusinek a lesních jahod. Neskutečná nádhera. Kazí to jen komáři kterých tu je taky dost. Ale oheň je zažene...
10.8.2011 - Konečně v Rusku!
Po ranní koupeli v moři, snídani a kafču vyrážíme směr Narva - hraniční město s Ruskem. Počasí se začíná zhoršovat a fouká studený vítr. Při příjezdu na parkoviště u celního odbavení na Estonské straně zaplatíme 1,-Euro a dostaneme papír na kterém je napsáno že na řadu příjdem ve 12:00 - máme prioritu. Je deset hodin.
V jednu hodinu po tom co jsme se asi desetkrát ptali úředníka v budce na druhé straně parkoviště a potom si naproti budky sedli v kempových židličkách, se na tabuli konečně objevují naše SPZky.
Projíždíme městem k ruské hranici.
Tam nás čeká další fronta, dostáváme formuláře (samozřejmě v ruštině) tak je opíšem od kolegů a odevzdáme.
Velice ochotná paní v okýnku nám vysvětlí že to máme blbě a postupně nám v pasu ukazuje co kam napsat. Vše v pořádku, jsme tam.
Projíždíme do města, tankujeme naftu za 26,50 rublů a jdeme na nákup.
Upravujem si čas - dvě hodiny napřed proti našemu a jedem hledat tábořiště.
Jsou přeháňky, je pozdě a je problém najít místo kde by nebyla skládka. Tak na jedné která nebyla tak hrozná zakempujem.
9.8.2011 - Co se v zeměpise neučí...
Po ranní koupeli v Baltu jsme se nasnídali, dali si kafíčko a vyrazili na cestu - musíme projet zbytek Lotyšska a kus Estonska. Chceme se dostat do Kundy :-). U cedule s názvem města je schovaná česká schránka s “Kundím deníkem” kam se každý projíždějící zapíše. Místní prý mají srandu z toho jak se češi fotí u cedule s názvem městečka. Kdyby věděli...
Nicméně tohle městečko dělá opravdu čest svému názvu - je to díra. Ulice i domy v hrozném stavu.
Závěr dne trávíme opět na pobřeží Baltu, mezi Kundou a hranicemi, na krásném výběžku do nějakého zálivu, zarostlém borovicemi, břízami a buky.
Kromě toho je to tu samý křemenáč. Ráno je posbíráme a pokusíme se sehnat někde vejce na smaženici.
18.8.2011 - Bialowiežský národní park
V neděli dopoledne se po několika návratech protože se na něco zapomnělo podařilo konečně opustit Olomouc a vyrazili jsme na cestu.
Polsko ubíhalo strašně pomalu - samé rychlostní omezení a vesnice na vesnici. Po 12ti hodinách cesty se nám konečně podařilo dojet do Bialowieže - tam jsme se taky setkali s druhou posádkou - Pavlem a Ivou - už nám drželi místo v kempu.
Ráno jsme se jeli podívat do obory na zubry - začínalo pršet a celkově bylo počasí takový nějaký divný. Po prohlídce obory (byla velice rychlá) bylo rozhodnuto že se radši pojedem do Lotyšska okoupat do moře a ostatní nás někde cestou dojedou. Takže jsme strávili další den na cestě - projeli Rigou a tuto noc trávíme na pobřeží ve velice pěkném kempu.
2.8.2011 - Začíná odpočítávání...
Termín odjezdu se pomalu blíží a postupně začínám být nervózní. Za poslední tři měsíce jsem toho mimo práci stihl opravdu celkem dost - Drobečka jsme nazbrojili k nepoznání - dostal zahrádku, opravilo se co bylo v nepořádku, předělala se elektroinstalace, namontoval se měnič na 220V ať můžem dobíjetbaterky všech elektroserepetiček a dali jsme si s Liborem každej “kurz jízdy vterénu” - u mě to bylo tak že jsem mimo asfalt vypadl kdykoli to šlo.
Dále se zařídila víza, domluvilo půjčení střešního stanu, vyrobila se “polní kuchyně” v kufru a všechno se několikrát otestovalo. Nakoupila hromada“tábornického” vybavení plus nějaký další drobnosti který zpříjemní život nacestě, a teď už jen nervózně čekáme až příjde den odjezdu a jestli se něco nepo...
18.7.2011 - Sraz v Bělé pod Bezdězem
Naštěstí mezi Land Roveristama je vždycky dost pacientů kteří si rádi zablbnou, takže když jsme v sobotu v poledne dorazili na místo, byla tam celkem solidní parta lidí a aut.
Tahle akce byla taky Liborovo seznámení s Drobečkem v těžším terénu a i z tohoto pohledu ji hodnotím pozitivně. Navíc se otestovala “polní kuchyně”, popilo nějaký pivko a já jsem si to z pohledu spolujezdce taky celkem užil.